Przeglądając zasoby Internetu pod kętem interesujących mnie materiałów dostrzegłam niewielką obecność konspektów lekcji dotyczących uczniów szkół specjalnych, dlatego postanowiłam podzielić sie moją wiedzą i doświadczeniem płynącym z wieloletniej pracy z uczniami o rozmaitym nasileniu dysfunkcji umysłowych. mgr Lucyna Szczurowska – Sawicka
KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ PRZEPROWADZONEJ W SOSW W SANOKU
MIEJSCE: sala lekcyjna
CZAS TRWANIA: 45 min. KLASA: II G
TEMAT LEKCJI : Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o ptakach.
CELE GŁÓWNE:
- powtórzenie i utrwalenie wiadomości o ptakach
- rozbudzanie wrażliwości na piękno i bogactwo przyrody oraz właściwego stosunku do zwierząt.
CELE OPERACYJNE: Uczeń:
- zna i rozumie pojęcia: jajorodność, stałocieplność, rozdzielnopłciowość, cudzożywność, kręgowce
- potrafi odpoznawać głosy ptaków wybranych gatunków
- umie wyjaśnić znaczenie ptaków w gospodarce człowieka i przyrodzie
- umie podawać przykłady pozytywnej roli ptaków w przyrodzie
- zna niektóre gatunki ptaków chronionych
- nazywa i odpoznaje wybrane gatunki ptaków na ilustracjach
- rozpoznaje rodzaje piór
- potrafi pracować w grupie
METODY PRACY :
metoda utrwalająca ,metody aktywizujące( burza mózgów, metoda zdań niedokończonych, tworzenie asocjogramu)
FORMY PRACY :
praca indywidualna i praca w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy z materiałem usprawniającym kojarzenie z zakresu omawianej tematyki, test wyboru, test zdań niedokończonych, wykreślanka, ilustracje ptaków, kaseta magnetofonowa z głosami ptaków,
ŚCIEŻKI EDUKACYJNE :
edukacja ekologiczna
edukacja prozdrowotna
PRZEBIEG LEKCJI
I. Część wprowadzająca :
-powitanie
-sprawdzenie listy obecności
-wybrani uczniowie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela –
O jakich zwierzętach mówiliśmy na ostatnich lekcjach?
Oprócz ptaków jakie gromady należą do kręgowców?
-podanie tematu lekcji- zapis na tablicy i w zeszytach uczniów
II. Część realizacyjna:
1.Podział na grupy
2.Rozdanie zadań dla poszczególnych grup
A Testy wyboru –grupy wybierają prawidłową odpowiedź
I. Ptaki należą do kręgowców tzn.
a)nie mają kręgosłupa
b)posiadają kręgosłup
II Ptak są stałocieplne tzn.:
a)mają stałą temperaturę ciała niezależnie od temperatury otoczenia b)zmieniają temperaturę w zależności od otoczenia
III ptaki są jajorodne tzn.:
a)składają jaja
b)rodzą się żywe
B Zdania niedokończone – uczniowie kończą rozpoczęte zdania
I. Pożyteczna rola ptaków w przyrodzie polega na tym,że.........................................................
II. Ptaki mają następujące części ciała....................................................................
III. Ptaki drapieżne odżywiają się............................................................................
C Wykreślanka – wykreśl litery parzyste pozostałe utworzą nazwę ptaka
I
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
D
|
A
|
Z
|
S
|
I
|
T
|
Ę
|
R
|
C
|
Y
|
I
|
K
|
O
|
Z
|
Ł
|
II
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
O
|
W
|
R
|
A
|
Z
|
K
|
E
|
D
|
Ł
|
III
Przedstawiciele grup wyszukują wśród innych ilustracji ilustrację ptaka ,którego nazwa ukryta była w wykreślance. -ĆWICZENIA ŚRÓDLEKCYJNE
D. Rozdanie ilustracji znanych gatunków ptaków-każda z grup musi opowiedzieć kilka zdań na temat ptaka na ilustracji-zapisują na kartce papieru.
Przedstawiciel po krótkiej naradzie w zespole mówi kilka zdań na temat ptaka
Wspólne odgadywanie do jakiego ptaka należy i jakiego jest rodzaju prezentowane przez nauczyciela pióro.
E Podkreśl słowa związane logicznie z ptakami:
I . SALAMANDRA ,PAW, BEZKRĘGOWCE ,ŻYWORODNOŚĆ, KURA,KRĘGOWCE, STAŁOCIEPLNOŚĆ, PADALEC ,JASZCZURKA, KOŚCI WYPEŁNIONE POWIETRZEM, SKRZEK,PIÓRO PUCHOWE.
II. PIÓRA,KIJANKA ,KOMAR ,JAJORODNOŚĆ,JASKÓŁKA,ZMIENNOCIEPLNOŚĆ, SOWA ,NIETOPERZ,ŻABA,LOTKA.
III. SKRZYDŁA,MUCHA ,DZIÓB,KANAREK,ROPUCHA,OSA,IKRA ,NARYBEK
F .Połącz strzałkami odpowiadające pary:
I
Jastrząb ptaki nie podlegające ochronie
Czapla ptaki chronione Kruk
II
Dzięcioł ptaki chronione
Kawka ptaki nie podlegające ochronie Sowa
III
Wróbel ptaki chronione Kura
Sokół ptaki nie podlegające ochronie
G. Odgadywanie głosów wybranych gatunków ptaków.
H. „Burza mózgów”
- wypisywanie na tablicy propozycji uczniów odpowiadających na pytanie, które nauczyciel zapisuje na tablicy :
JAKA JEST ROLA PTAKÓW W GOSPODARCE CZŁOWIEKA I W PRZYRODZIE ?.
-wybranie poprawnych odpowiedzi i przydzielenie im numerów.
I. .TWORZENIE ASOCJACJOGRAMU- uczniowie odpowiadają na pytanie na kartkach
asocjogramu :
Jakie skojarzenia budzi słowo: „PTAKI”?
.......................
...........................................
............................
................. PTAKI
.............................
.........................
III CZĘŚĆ KOŃCOWA
- Powtórzenie wiadomości z lekcji – „O czym mówiliśmy na dzisiejszej lekcji?”, nawiązanie do zagrożenia związanego z ptasią grypą.
- Podsumowanie i ocena pracy uczniów na lekcji
- Zakończenie zajęć, pożegnanie.
|